FAQ

FAQ


Här har vi listat de vanligaste frågorna.


Får Ni inte svar på det ni undrar över, är Ni välkomna att kontakta oss!


Genomgång innan hyran

Vi håller alltid en genomgång om så önskas, i samband med att vi lämnar ut utrustningen.

Vi går igenom hur sakerna fungerar och hur de ska monteras.

Det är för att Ni ska känna er bekväma med att hantera utrustningen på egen hand.

Dessutom skickar vi med manualer till allt Ni hyr, om det skulle uppstå frågor när Ni är på plats.

Sen finns vi i princip alltid på telefon för att svara om det skulle kvarstå något frågetecken.



Ljud

Vad behövs det egentligen för högtalare?

Den första frågan Ni bör ställa er är var och vad anläggningen ska användas till.


Tal

En situation där Ni enbart önskar att förstärka röster kan det räcka med bara en enda högtalare. Exempelvis vid tillfällen där man vill nå ut med sitt budskap utan att behöva stå och skrika.

Är det sedan så att det finns ytterligare behov är det bara att fylla på med högtalare, ex vid en fotbollsmatch där man vill nå ut till hela planen.


Fest

Brukar innebära önskemål om högre ljudtryck.

Det man får titta närmare på då är:


  • Hur stor är lokalen?
  • Hur många som kommer att vistas i den?
  • Vilka material det är i väggar, golv och tak?
  • Vilket ljudtryck man önskar sig?
  • Vilka förväntningar har gästerna?


Tänk på att det är inte bara ytan utan även takhöjden som inverkar.

Dessutom har materialet i rummet betydelse. Glas, sten och betong reflekterar ljud, medan trä, mattor och textilier absorberar. Även människor absorberar ljud!

Vad anläggningen ska användas till. Är det tal, fest, housedisco?

Det är sannolikt skillnad på förväntningarna på de stundande gästerna inför ett 75-årskalas kontra ett ungdomsrave.

Vad förväntar Ni er av hyran, hur högt ska det låta – bakgrundsmusik, normalt, högt eller riktigt högt?


I en lokal på upp till 60m2 räcker det långt med ett par Mackie.

Större lokaler kräver mer ljudtryck, kanske att det kan vara bättre att satsa på ett par RCF eller Yamaha.

Komplettera med en eller två subbor för tyngre bas.


Läs mer under respektive högtalare för ytterligare information.



VAD BEHÖVS FÖRUTOM HÖGTALARE?

Hur många ljudkällor har Ni tänkt använda, behövs det mixer?

Har Ni enbart tänkt Er att spela från en telefon, dator eller mikrofon räcker det med sladden som ansluts till högtalarna.


Vill Ni däremot ha möjligheten att kunna växla mellan olika ljudkällor krävs det en mixer, där Ni enkelt kan växla mellan de olika kanalerna, eller köra flera kanaler samtidigt.

Välj lämplig mixer utifrån Er situation.


Vi har vidare en dubbel CD/USB-spelare med inbyggd mix-möjlighet att kunna spela från.


Dessutom equalizer där man kan finjustera ljudbilden utifrån önskemål och beroende på just lokalens beskaffenhet.



Ljus

Ska ljuset skapa stämning eller ska det tillföra festen något ytterligare?

Kanske ljuset ska användas vid en spelning till ett rockband eller liknande?


Några PAR-kannor är en riktig stämningshöjare med sitt färgade ljus, det kanske räcker?

Vi har ett brett utbud av ett antal olika effekter med olika egenskaper.


Titta gärna på filmklippen för att bilda Er en uppfattning om hur de ser ut. På klippen med ljusshowerna får man en viss uppfattning om hur de ser ut tillsammans.


Rekommendationen är att inte använda alla hyrda effekter samtidig, åtminstone inte hela tiden. Det blir intressantare att växla och variera mellan några olika i taget.


Vi har satt ihop ett antal olika paket som Ni kan använda, eller om Ni vill komplettera dem med något ytterligare.



HUR STYRS LJUSET?

Vår rekommendation är att låta ljuset gå som ljudstyrt, där basgången i musiken styr effekten.

Till nästan samtliga effekter ingår det en enkel kontroll, som man beroende på effekt kan växla mellan ett antal olika program, hastighet, strobe och framförallt använda funktionen Blackout där man släcker själva ljuskällan i effekten.


De två större strobarna har en egen kontroll där man styr intensitet, hastighet, program och blackout.


PAR-kannorna kan antingen köras ljudstyrda. Eller så kan man ställa in önskad fast färg, eller ställa dom i ett läge där de själva växlar färg och det är möjligt att ställa in önskad hastighet för detta. Vidare finns möjligheten att styra dem via DMX. Vi har enklare kontroller för detta där det går att växla mellan olika färger och program/strob till viss del.


Var absolut inte rädd för att prova att växla mellan olika program och funktioner med kontrollerna!

Detta är en del av det roliga – att skapa sin egen show!

Det går inte att göra fel, och alla kan!



Hazer / Rök

Vad är det för skillnad?

Haze, dimma på engelska, är lite mer dimmliknande än rökmaskinernas rök.

Vi använder hazer som för det första ligger kvar längre i rummet och bibehåller sin effekt. Vidare är brandvarnarna mindre känsliga för hazer, dock kan de utlösas även av hazern.

Rökmaskinen kan skapa effekt i sig med den kraftigare röken, som även den lyfter ljuset!


Varför använder man hazer/rök?

Helt enkelt för att lyfta effekten av ljusshowen. Titta på filmklippen för att se effekten! Utan haze syns bara ljuset i själva effekten och där det träffar golv, vägg eller tak. Med haze ser man ljusstrålarna spela genom hela rummet i luften, en oerhörd skillnad!

Dessutom tillför hazern i sig en viss effekt till festen.

Röken i sig är även den en klart bidragande  effekt!


Är det inte farligt?

Vätskan består enbart av vatten och kontrollerade biologiska ämnen som är helt ofarliga. Det finns inte någon fara för astma eller allergi kopplade till användningen av hazern. Viss lukt kan uppstå, men helt ofarlig.


Viktigt dock att enbart använda den vätskan vi skickar med!


Hur gör man med brandvarnare och brandlarm?

- Den biten måste vara helt klar och utredd innan hazern startas.

- Prata med eventuell uthyrare av lokalen hur det ser ut.

- Eventuell utryckning från räddningstjänsten i onödan är inget någon önskar, och kan dessutom medföra kostnader.

Detta ansvar ligger helt på Hyrestagaren.


Läs gärna BROSCHYREN från MSB, framförallt sid 9-12.



Transport

Ryms utrustningen att frakta i bilen?


Måtten på högtalarna är omkring 700x450x400 mm, subborna kräver mer utrymme.

Ljuseffekterna kommer i lådor, som tar viss plats. Ljusstativen är ca 160 cm långa.


Naturligtvis är det beroende på både vad Ni har för bil och vad Ni hyrt. En kombi eller större sedan brukar kunna svälja en del. Man kanske kan använda två bilar för transporten.


Eller helt enkelt ett släp med kåpa – vi accepterar inte att utrustningen transporteras på öppet släp!



Hur är det med el?

Ett hett tips är att ha provkört samtlig utrustning inkopplad samtidigt innan evenemanget börjar… Vidare kan det vara bra att ta reda på var säkringarna sitter i lokalen!


Normalt räcker det med vanliga vägguttag (230V/10A) för att klara av strömtillförseln. Finns möjligheten att via förlängningssladd ”hämta” ström från ett annat obelastat uttag kan man sprida belastningen.


Är det ett större evenemang är det viktigt att kontrollera att det finns tillräckligt med ström att tillgå i lokalen.

Det bästa är om det finns 16 A uttag att tillgå. Då bör Ni vara helt på den säkra sidan. Vi tillhandahåller nödvändig utrustning för att kunna koppla in sig på dessa uttag.



Om man inte vill TRANSPORTERA / MONTERA SJÄLV?

Vi kan bistå med både transport av utrustningen och upp- resp nedmontering av detta.


Vi har fasta priser för detta, och det kan vara ett riktigt bra alternativ för den som saknar intresse, erfarenhet och/eller tid. Det tar viss tid att få allt på plats om man är ovan.


Klicka för länk till vidare information om MONTERING



Om jag undrar något?

Vi finns i princip alltid tillgängliga på telefon om det skulle köra ihop sig.

Ring om det är något Ni undrar över, om Ni inte hittar svaret i manualerna.



Vill Ni hyra längre tid än ett dygn så reduceras priset


Ett dygn - 1,0 x hyrespriset

Två dygn - 1,5 x hyrespriset

Tre dygn - 2,0 x hyrespriset

För längre hyror, kontakta oss.